تبلیغات
راز افتاب
قالب وبلاگ

راز افتاب
در سرزمینی که سایه آدمهای کوچک بزرگ شد در آن سرزمین آفتاب در حال غروب است! 
نویسندگان
نظر سنجی
دوست عزیز چه موضوعاتی رو بیشتر دوست داری؟






صفحات جانبی
شما خودرو خود را چه شكلی می‌بینید؟+نتایج جالب یک پژوهش!
محققان اتریشی در پژوهشی جالب نشان داده‌اند كه انسانها برای خودروهای خود چهره و خصوصیات انسانی در نظر می‌گیرند.
ایسنا:به گفته انسان‌شناسان دانشگاه وین، این یافته‌ها می‌توانند شاهد دیگری بر تمایل تكاملی انسان برای قرار دادن یك چهره برای تمام اجسام باشد كه منجر به حفظ اجداد انسان شده‌است.

به گفته این دانشمندان، دیدن یك خرس به صورت سنگ ممكن است مرگبار باشد، در صورتی كه خلاف آن هیچ ضرری ندارد. از این رو قرار دادن چهره برای همه چیز مانند ابرها و حتی خودروها در میان انسانها به امری متداول تبدیل شده است.

طبق این پژوهش احتمالا تمایل انسان به خودروهای منحنی به گذشته وی بازمی‌گردد، اگرچه علاقه آدمی به تازگی او را به سوی خودروهای جعبه‌ای شكل و زاویه دار كشانده است.

این پژوهشگران به بررسی تحقیقاتی در مورد این تمایل انسانی به شخصیت بخشیدن به خودروها در اتریش در سال ۲۰۰۸ پرداخته و دریافتند كه انسانها بر اساس عواملی مانند شكل چراغهای جلو و اندازه سپر به خودروها شخصیت می‌بخشند.

قسمت جلوی خودروها متقارن بوده و حتی از چشم (چراغ جلو) و گوش(آینه‌های بغل) برخوردارند، از این رو شكل انسانی بخشیدن به آنها توسط افراد تا حدی معنی پیدا می‌كند.

از آنجایی كه در اتریش و دیگر كشورهای غربی، مردم با فیلمهایی از خودروهای سخنگو و تبلیغات خودروها با شخصیتهای انسانی اشباع شده‌اند، این محققان به مناطق روستایی در اتیوپی رفتند. آنها از ۸۹ روستایی اتیوپیایی و همچنین ۴۰ اتریشی خواستند تا ۴۹ حالت مختلف خودرو را با ۱۹ شاخصه انسانی مانند جنسیت، خودمانی بودن، تكبر و دیگر حالات شخصیتی و احساسی ارزیابی كنند.

این تحقیقات نشان داد كه هر دو گروه از نگاه مشابهی به خودروها برخوردار بودند. یكی از روستائیان اتیوپیایی در پاسخ به سوالی در مورد شباهت خودرو به چهره انسان یا حیوان یا چهره خود خودرو اظهار كرده بود: نمی‌دانم، خودروها از چهره مخصوص به خود برخوردارند!

طبق این تحقیقات، انسانها با استفاده از استانداردهای مشابه با چهره‌های انسانی به قضاوت در مورد خودروها می‌پردازند. هردو گروه اتیوپیایی و اتریشی از خودروهای دارای چراغ‌های جلوی دور از هم و شیشه جلوی كوچكتر با عناوینی همچون «مذكر»، «بزرگسال» و «مقتدر» یاد كردند. معمولا چهره‌های عریض با چشمان و پیشانی كوچك به عنوان ویژگی‌های مردانه در چهره انسانی تلقی می‌شوند.

بیشتر خودروهایی كه كودك محسوب می‌شدند، معمولا از ویژگی‌های زنانه مانند چراغهای جلوی نزدیكتر و شیشه جلوی بزرگتر برخوردار هستند.

همچنین این شركت‌كنندگان، خودروهایی را كه از پنجره مشبك جلویی بزرگتری برخوردار بودند به عنوان پیرمرد در نظر می‌گرفتند؛ همانطور كه انسانهای با بینی بزرگتر، به نظر پیرتر می‌آیند. همچنین لب‌های عریضتر كه در خودروها در زیر پنجره مشبك قرار دارد، به عنوان شاخص پیری آنها محسوب می‌شد.

این یافته‌ها نشانگر یك دید مشترك جهانی بر روی خودروها بوده و این محققان قصد دارند در گام بعدی به بررسی تاثیر این دیدگاه در شیوه رانندگی افراد و انتخاب خودرو توسط آنها بپردازند.
 

[ سه شنبه 3 آبان 1390 ] [ 07:46 ق.ظ ] [ razi ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

سلام دوستان عزیزم به وبلاگ من خوش اومدین...

امیدوارم لحظات خوبی داشته باشید.
حتما نظر یادتون نره.
مرسی
ღღღღღღღღღღღღ


زمان خیلی زود میگذرد ...
حالِ الان ما با حال دیروزمان پر از تفاوت است...
آن روزها ما قادر بودیم
از هر اتفاقی،
یک شادی طولانی بسازیم!
و این روزها
سخت بدنبال یک اتفاقیم...



آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :